Om os

Bad & Hjem, rammen om det gode familieliv

Velkommen til webshoppen der er båret af socialt ansvar og familien som vigtigste værdi, også selvom den er alt andet end standard

Her kan du opleve et univers af badeværelsestilbehør og boliginteriør. Vi håndplukker og sammensætter unikke produkter til overkommelige priser, og samtidig er vi en social ansvarlig virksomhed, med fokus på at hjælpe folk med udfordringer i arbejde.

Det var ikke for sjov

Faktisk var det nødvendigt for Lilian Torp i 2017 at sige sit gode, faste job op som salgschef i detailbranchen og i stedet skabe webshoppen Bad & Hjem.

Detailstyringen af familien fælles kalender var blevet en stressfaktor, som truede med at trække bunden ud af selv fornuftige mennesker.

Begge af familiens to børn har medfødt autisme. Før de overhovedet blevet udredt og fik diagnosen, stod det klart for hende og hendes mand, at der var noget galt.

”Vi sad mange aftener og forsøgte at planlægge, hvem der skulle tage over, hvis nu en af børnene blev ringet hjem. Jeg var virkelig glad for mit job, men hvilken chef gider at blive ved med at have en medarbejder, som hele tiden enten bliver kaldt hjem eller skal til møder med institutioner, sygehuse og kommunen?”

 

 

Sikkerhedsnettet røg

Det var altså ikke fordi hun gik rundt med en iværksætter i maven, at Lilian Torp sprang ud som selvstændig med webshoppen Bad & Hjem for den kræsne og kritiske privatforbruger. Tværtimod.

”Jeg tænkte faktisk ’Uha, nu ryger det store sikkerhedsnet’. Det var en ægte bekymring for mig, om det nu kunne bære begge vores lønninger”.

Samtidig havde hun heller ikke et stort behov for at forlade den drejebog med svar på alt, som findes i store organisationer.

”Jeg havde aldrig prøvet at lave en webshop før og slet ikke med livsstilssvarer og nicheprodukter. Jeg var vant til at arbejde med produkter som fx Havrefras, OTA-gryn, og det handler om benhårde prismarkeringer. Når man arbejder i detailbranchen, kommer der en ny tilbudsavis hver uge. Tingene går enormt stærkt, og priskrigen er aggressiv”.

Bad & Hjem er derimod en helt anden type forretning, der handler om at levere specialløsninger og give kunderne mulighed for at skabe et unikt aftryk på deres hjem.

Her fik Lilian ingen skabeloner udleveret, men har måtte prøve sig frem.

Selve ideen til webshop kom efter, at hun i en del år havde kigget sin mand, Roman Cervenka, over skulderen. Han står bag Aquatrend, der leverer store ordre på specialdesignede løsninger til bygherre på omfattende byggeprojekter. Efterhånden begyndte han også at få en del forespørgsler fra private kunder. Det tager stort set den samme tid at vejlede og udstede fakturaer til en person, der bestiller et bademodul og én, der bestiller 400.

”Det gav ideen til at lave en webshop, hvor vi meget bedre kunne hjælpe og servicere de private kunder, der henvender sig og lade en webshop tage sig af fakturering og betaling.”.

Nu var ideen om en online butik for privatkunder, der ikke ønsker at købe metervarer, men heller ikke vil betale en bondegård for et stilfuldt hjem, født.

Men kunne den bære?

 

 

Vi har fået 18 ordrer, skat

”Jeg kan tydeligt huske første gang, vi fik 18 ordre. Det var mange. Det måtte jeg straks sige til min mand, det var en stor dag”.

Fire år senere er forretningen storkunde hos GLS. De har vundet prisen som Gazellevirksomhed tre år i træk. Siden Corona krisen er det gået rigtigt stærkt og Bad & Hjem har ikke efterfølgende mærket, at markedet er stagneret. Danskerne går op i deres hjemmeliv som aldrig før. Når de alligevel er i gang med at købe en bruseniche i messing med særlige mål, ryger der også lige noget nips oveni kurven som et par lanterne eller en ny bademåtte.

Ligesom Bad & Hjem kan levere specialløsninger, har Lilian sammen med sin mand måtte finde en specialløsning for sin familie. Nu arbejder hun, indtil børnene kommer hjem fra hver deres specialskole om eftermiddagen. Derfra tager de andre, i alt 7, ansatte over.

At turde at omfavne det specielle i ens situation synes at være blevet et særkende for forretningen, som er udnævnt til CSR-virksomhed i Horsens Kommune. CSR står for Corporate Social Responsiblility og Lilian og hendes mands virksomheds sociale ansvar består i at have mennesker i deres team, som er på kanten af arbejdsmarkedet.

”De trives her, og det giver mening, at vi kan tilbyde en praktikplads til en ung gut med diagnose, der ellers har svært ved at finde et sted at være. Vi har kontakt med mange af vores tidligere ansatte, som kan finde på lige at komme forbi. Jeg tror, at det er fordi virksomheden er vokset ud af et ønske om at passe på familien, og det giver en familiær stemning, som smitter”, fortæller Lilian.

 

Fremtiden er på den anden side af Øresund 

Det er ikke kun danskerne, som går op i deres hjem. Det sker oftere og oftere, at Bad & Hjem får en e-mail, der slutter på .no eller .se.

”Vi forsøger jo at hjælpe dem som godt som muligt, men vi skal ikke have mange flere henvendelser, før det bedre kan betale sig for os at åbne webshopper i Norge og Sverige”, lyder det optimistisk fra Lilian, som glæder sig til den del også.

Selvom det føltes nervepirrende og ingen kunne vide om det ville gå godt, kan hun i dag se tilbage på sin beslutning om at gå selvstændigt som en af de bedste, hun har taget.

”Jeg elsker min mand og vi har været sammen i 20 år, men jeg forstår godt hvorfor mange forældre til børn med diagnoser bliver skilt. Vi var simpelthen gået til i stress, hvis ikke vi begge to var gået i gang med det her”, konkluderer hun.